گونه های همستر

نام همستر بر گرفته از کلمه آلمانی”Hamstern” به معنای انبار کننده و انبار دهنده گرفته شده است. کشف همستر به قرون وستا در جنوب اروپاه باز می گردد.

در این مطلب به معرفی نه(9) نژاد همستر می پردازیم.

1.همستر سفید زمستانی(HamstersWinter Whites):

جثه این نژاد همستر بسیار کوچک است ، حیوان خاکستری رنگ زیر شکم سفید پاها خزدار و گوشه های ستون فقرات خمیده می باشد.

از خصوصیت منحصر به فرد این نوع همسترها تعقیر رنگ حیوان به رنگ سفید در فصل زمستان می باشد. منشاء نام همستر سفید زمستانی برای این حیوان هم ، از این مشخصه گرفته شده است.

در بین انواع همستر ۲ گونه همستر سوری و همستر سفید زمستانی فقط توانایی افزایش حجم موهای بدن در فصل زمستان را دارا می باشند و این خصوصیت دیگر این گونه می باشد.

منشاء نژاد همستر سفید زمستانی ، جلگه های قزاقستان و نواحی جنوب شرقی و جنوب غربی سیبری می باشد.

طول عمر همستر سفید زمستانی در حدود 2 سال است. این حیوان در صورت زندگی در کنار انسان بسیار رام و اهلی می شود و اجتمایی بودن از دیگر خصوصیت این نژاد همستر می باشد.

Hamsters Winter Whites

Hamsters Winter Whites

2.همستر نژاد رمانیایی(Romanian Hamsters):

محل زندگی همستر نژاد رومانیایی در دشتها ، علفزارها و جلگه های مناطق رومانیا ، شمال روسیه ، بلغارستان ، لبنان ، فلسطین اشغالی و در جنوب کشور ترکیه می باشد. این گونه بسیار شبیه همستر سوری است.

اندازه همستر رومانی 20 تا 25 سانتیمتر است. این نوع همستر معمولاً به رنگ قهوه ای و زیر شکم سفید می باشد.

از همستر نژاد رومانیایی بیشتر در آزمایشات و تحقیقات پزشکی استفاده می شود.

همستر گونه رومانیایی بیشتر عمر خود را در زیر زمین زندگی می کند و در فصل بهار و تابستان به تولید مثل می پردازد.

Romanian Hamsters

Romanian Hamsters

3.همستر نژاد آلبینو(Albino Hamsters):

در واقع واژه آلبینو به بعضی از انواع گونه های موجودات گفته می شود که دارای چشمانی قرمز و بدنی سفید رنگ می باشند و نژاد مستقلی محسوب نمی شود.

Albino Hamsters

Albino Hamsters

4.همستر نژاد چینی(Chinese Hamsters):

گونه همستر چینی از لحاظ ظاهری بسیار شبیه موش بوده و بسیار تهاجمی است. در اسارت به ندرت تکثیر می شود و از مشخصه این نژاد ظاهری شبیه به موش ، بدنی لاغر و کشیده و دمی بلند می باشد.

زادگاه نژاد همستر چاینیز ، شمال چین و مغولستان است. در فصل زاد و ولد ماده ها نسبت به نرها بسیار تهاجمی اند. طول عمر این نژاد در حدود 3 سال می باشد و به رنگ قهوه ای با گوشهای خاکستری و با رگه های تیره می باشد.

Chinese Hamsters

Chinese Hamsters

5.همستر نژاد کوتوله روسی(Dzungarian-Dwarf Russian Hamsters):

منشاء نژاد همستر کوتوله روسی ، جلگه ها ، صحراها و مناطق نیمه بیابانی آسیای مرکزی ، شمال چین و مغولستان می باشد.

طول بدن همستر کوتوله روسی 10 تا 12 سانتیمتر و دارای بدنی گرد و چاق می باشد. در این نژاد کمی جثه نرها از ماده ها بزرگتر بوده که در بین همسترها جالب توجه می باشد.

طول عمر در نژاد کوتوله روسی در حدود 2 سال است.

از مشخصه های همسترهای کوتوله روسی ، جثه بسیار کوچک و آرام بودن ، به عنوان حیوان خانگی مناسب بودن ، اجتماعی بودن این نژاد است به طوری که به راحتی با دیگر همستر ها کنار می آید.

از نکات قابل تائمل در همستر کوتوله روسی ، احساس ترس نسبت به تعقیرات نا گهانی محیطی است ، به طوری که در صورت احساس نا امنی و یا بغل کردن های بی مورد به صورت ناگهانی و ترساندن حیوان ، احتمال گاز گرفتن این نوع همستر زیاد است.

همستر کوتوله روسی از ترکیب دو نژاد همستر سوری و روسی به وجود آمده است.

Dzungarian-Dwarf Russian Hamsters

Dzungarian-Dwarf Russian Hamsters

6.همستر رویروفسکی(Dwarf Roborovskis Hamsters ):

این نژاد دارای جثه کوچکی بوده و اندازه آن به 5 سانتیمتر می رسد ، به طوری که از کوچکترین نژادهای همستر به شمار می رود.

رنگ همستر رویروفسکی ، طلایی یا نارنجی با زیر شکم و ابرو سفید و چشمهای به رنگ سیاه می باشد.

طول عمر نژاد رویروفسکی در حدود 3 سال است.

همستر رویروفسکی به دلیل دشوار بودن نگهداری آن در اسارت و تکثیر دشوار در محیط پرورش و طول مدت بارداری طولانی ، تعداد کم نوزادان در هر زایمان ، دشواری در رام کردن این نژاد به علت ترسو بودن بیش از حد ، رویروفسکی ها ، به عنوان حیوان خانگی مناسب نمی باشند.

از خصوصیات دیگر این نژاد همستر سریع و فرز بودن آن است که این ویژگی به اضافه کوچک بودن وی را قادر می سازد تا از کوچکترین منافذ قفس بیرون بیاید.

این نژاد همستر روحیه اجتماعی بسیار بالایی دارد به همین خاطر می توان آن را با سایر نژادهای همستر نیز نگهداری کرد.

Dwarf Roborovskis Hamsters

Dwarf Roborovskis Hamsters

7.همستر سوری(Syrian Hamsters- golden hamster):

همستر سوی معمول ترین گونه همستر موجود در ایران است ، چرا که بیشترین سازگاری با شرایط آب و هوایی را دارد. زیستگاه گونه همستر سوری ، همان طور که از نام آن مشخص است به کشور سوریه باز می گردد و از نکات جالب در مورد این نژاد این است که تمامی همسترهای سوری که در حال حاضر در دنیا وجود دارند از یک جفت همستر نر و ماده که برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ میلادی از سوریه به انگلستان منتقل گردید به وجود آمده اند. این نژاد به نام همستر طلائی هم معروف است.

همستر سوری از بهترین نژآدهای همستر برای نگهداری است و نسبت به شرایط آب و هوایی ایران سازگاری زیادی دارد.

 بدن همستر سوری نسبت به دیگر نژاد های کشیده تر و لاغر تر بوده و به راحتی از دیگر همسترها قابل شناسایی است.

مناسب بودن برای نگهداری ، امکان نگهداری تنها به علت منزوی بودن این نژاد ، گوناگونی و تنوع رنگها و حتی نوع پوشش بدن ، سازگاری به شرایط آب و هوایی مختلف و تربیت پذیری بالا از ویژگی های این نژاد همستر است ، به طوری که بیشتر از دیگر گونه ها به عنوان حیوان خانگی مطرح می باشد و نگهداری می شود.

طول عمر در این نژاد در حدود 5/2 است و اندازه آن تا 20 سانتیمتر می رسد.

همستر نژاد سوری از لحاظ ظاهری و نوع پوشش بدن به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود.

8.همستر اروپایی(European Hamster):

منشاء نژاد همستر اروپایی ، جلگه ها ، حاشیه رودخانه ها و علفزارهای نواحی مرکزی اروپا و شرق روسیه است ، این نوع همسترها در زیر زمین در شبکه ای از سوراخها و دالانهای متعدد که برای خواب و انبار آذوقه حفر کرده است زندگی می کند و در اواخر تابستان به جمع آوری آذوقه و غلات که علاقه زیادی به آن دارد می پردازد.

گونه همستر اروپایی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به خواب زمستانی فرو می رود و به دفعات از خواب بیدار شده ، از ذخیره غذایی که در طول تابستان انبار کرده است تغذیه می کند.

طول این نژاد در نوع نر 32 سانتیمتر و در ماده ها 25 سانتیمتر است و طول دم در حدود 3 تا 6 سانتیمتر است. اروپین همستر بزرگترین نژاد همستر محسوب می شود.

تولید مثل همسترهای بزرگ اروپایی دوبار در فصل تابستان است ،این نوع همستر در هر بار زادآوری در حدود 6 تا 12 نوزاد به دنیا می آورد.

طول عمر این گونه در اسارت بسیار طولانی است و حتی تا 8 سال هم می رسد.

این نوع همسترها بیشتر به عنوان آفت مزارع و کشتزارها به شمار می روند.

از ویژگی های همستر اروپایی مهارت بالا در شنا کردن و دارا بودن کیسه های گونه ای بسیار بزرگ است به طوری که در هنگام شنا کردن کیسه های گونه ای را باد می کند و به این وسیله به راحتی بر روی آب شناور می شود و شنا می کند.

خشونت بالا ، تهاجمی بودن و همیشه آماده دفاع بودن از مشخصه این نژاد است به طوری که در محیط اسارت بسیار تهاجمی و خشن است حتی در مقابل حمله سگها هم می تواند از خود دفاع کند ، آنها اغلب جهت آزمایشات و تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان حیوان خانگی مناسب نمی باشد.

اروپین همستر اروپایی بیشتر به رنگ قهوه ای روشن با شکمی سیاه و پهلوهای به رنگ روشن دیده می شود.

European hamster

European hamster

9.همستر ترکی (Turkish hamster):

محل زیست همستر ترکیه ای کشور ترکیه است. این گونه به علت خجالتی بودن و منضوی بودن به عنوان حیوان خانگی مطرح نیست. طول عمر در همستر ترکیه ای در حدود ۲/۵ سال می باشد.

از مشخصات قابل توجه همستر نژاد ترکی می توان به گوشه گیر بودن و طول مدت زیاد خواب زمستانی آنها اشاره کرد.از همستر ترک بیشتر در تحقیقات پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود.

زاد آوری همستر ترکیه ای دوبار در سال در فصل بهار و پاییز است.

Turkish hamster


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: